Dedy Iman Sukanto Salah Satu Penerima Gelar Adat Resam Melayu

Dedy Iman Sukanto menjadi salah satu dari sejumlah tokoh yang menerima Gelar Adat Resam Melayu, pada Perayaan Hari Keputeraan ke-39 Tahun Raja Melayu

topmetro.news – Dedy Iman Sukanto menjadi salah satu dari sejumlah tokoh yang menerima Gelar Adat Resam Melayu, pada Perayaan Hari Keputeraan ke-39 Tahun Raja Melayu. Acara berlangsung di Hotel Miyana Deli Serdang, akhir Desember 2023 lalu.

Tokoh pemuda Sumatera Utara itu menerima penganugerahan Gelar Datok Bimantara Diraja Negeri dari Raja Kejeruan Metar Bilad Deli (KMBD) XI, Tengku Muhammad Fauzi.

“Saya merasa sangat senang atas penganugerahan gelar ini. Dan berharap dapat lebih banyak lagi berbuat untuk masyarakat. Khususnya dalam menjaga kelestarian Budaya Melayu,” ungkap Ketua PD II Generasi Muda KB FKPPI Sumatera Utara itu, kepada wartawan.

Sebagaimana diketahui, anugerah kezuriatan tersebut disematkan kepada Tengku, Datok Limpah Kurnia, Datok Cendikia, Datok Perangkat Adat, Datok Timbalan, Datin, dan Dewan Adat KMBD, serta Penghulu Timbalan. Selain itu, Raja KMBD XI juga menganugerahkan Bintang Jasa Hari Keputraan Perangkat Adat dan Bintang Jasa Darjah Pratama Limpah Kurnia.

Dalam amanatnya, Raja KMBD menyebutkan gelar itu khusus kepada mereka yang selama ini telah berjasa dalam memajukan dan mengembangkan Adat Budaya Melayu.

Untuk itu Tuanku Muhammad Fauzi mengajak para penerima anugerah agar menjaga nama baik KMBD dengan menyukseskan program-program kemaslahatan umat. Dan para bangsawan Melayu diminta untuk menambah kecintaan kepada Rasulullah Nabi Muhammad SAW.

“Tunjukkan juga kepada publik tentang Budaya Melayu yang Islami,” kata Raja XI KMBD tersebut.

Pada kesempatan itu, Raja menitahkan pada Pemilu Tahun 2024 ini agar mendukung penuh putra-putri terbaik Melayu yang maju dalam Pileg. Baik di tingkat pusat maupun daerah. Sehingga Keluarga Melayu yang terpilih nantinya bisa menjadi wakil Kejeruan Metar Bilad Deli.

Rangkaian Peringatan Hari Keputraan ke-39 Tahun Raja KMBD XI ini, mulai dengan pembacaan Alquran. Kemudian, pemotongan kue dan menyanyikan Lagu ‘Allah Selamatkan Kamu’.

Sedangkan prosesi penganugerahan gelar adat berlangsung dengan pemukulan gong sebanyak tujuh kali. Kemudian pemberian selempang, keris, sijil dan pingat kepada penerima gelar.

Ikrar

Secara berbaris, para Tengku dan Datok yang menerima anugerah hari itu, mengikuti pembacaan dan penandatanganan ikrar sumpah setia.

Di antara penerima anugerah tersebut, untuk Tengku disemakan kepada Tengku Syarifuddin Ibni TM Daud dengan Gelar Tengku Setia Lela Teruna Diraja KMBD. Serta Nana Marlina Binti Syahbuddin bergelar Wan Setia Teruni Diraja KMBD.

Untuk Datok Cendikia, kepada Prof Dr Ridha Darmajaya Ibni Razali bergelar Datok Sri Satya Lencana Negeri KMBD. Lalu Datok Limpah Kurnia kepada Dedy Iman Sukanto Ibni Abduk Sani bergelar Datuk Bimantara Erlasa Negeri Diraja KMBD. Untuk Datok Perangkat yakni Zulfan Nazli MAP bergelar Datok Setia Usaha Negeti Diraja KMBD.

Kemudian untuk Datuk Timbalan, Rahmad Ibni M Arsyad dengan Gelar Datok Setia Negeri Diraja KMBD. Sementara gelaran Datin KMBD kepada Misbah Zamani Noura binti Muhib Shafwat bergelar Datin Setia Tuan Imam Diraja KMBD dan Muhammad Hidayat SSos.MA Ibni Sulaiman Gelar Datok Wazir Percut Sungai Merah Diraja KMBD.

Sedangkan untuk anugerah Bintang Jasa Hari Keputraan Perangkat Adat kepada Datok Hadi Muslim Ibni Abdul Karim, Datok Syahrial Fadly Ibni Abdullah. Berikutnya anugerah Bintang Jasa Darjah Pratama Limpah Kurnia kepada Datok Sri H Hidayatullah Ibni H Kasim Imas. Dan juga Datok H Irfan Hamidi Ibni H Abdul Hamid Wahab.

sumber | RELIS

Related posts

Leave a Comment