Umat Kristen Selandia Baru Jaga Umat Muslim Sholat

muslim selandia baru

topmetro.news – Walaupun berbeda keyakinan atau agama, penduduk yang beragama Kristian di New Zealand menunjukkan rasa solidaritasnya. Mereka mengambil inisiatif menjaga perkarangan masjid ketika Umat Muslim Selandia Baru menunaikan ibadah.

Menerusi postingan dari salah satu pengguna akun Facebook bernama Trip Kekawan, nampak terlihat beberapa Orang Kristian berjaga di depan sebuah mesjid di negara penghasil Kiwi ke dua di dunia itu.

“Menitis air mata melihat kasih sayang merentasi agama ini. Penduduk beragama Kristian di New Zealand menjaga masjid ketika Muslim sedang menunaikan solat dan meraikan mereka,” katanya.

BACA JUGA | PM Selandia Baru Terima Email Pelaku Sebelum Penembakan

Dukung Muslim Selandia Baru

Selain status tersebut, pengguna Facebook tersebut turut memuat beberapa gambar yang memperlihatkan penduduk yang nampak berjaga-jaga di perkarangan masjid. Dan nampak bersahaja dengan para Umat Muslim Selandia Baru. Status itu turut menerima lebih 1.000 tanda ‘like’ selain 43 ulasan oleh pengguna Facebook lain.

“Orang-orang New Zealand memang terkenal dengan sifat baik. Yang buat onar dan jahat dari negara lain. Tempiasnya terkena kepada New Zealand,” tulis pengguna Facebook dikenali sebagai Aliyaisma Ariffin.

“Dalam setiap kasus peneroran yang terjadi di dunia. Itu bukan dari kelompok agama-agama tertentu. Pelaku teror jelas bukan orang yang beragama. Meskipun mereka menyerang orang-orang yang beragama tertentu dengan membawa nama dari agama tertentu. Untuk menciptakan kegaduhan, pertikaian dan kebencian dari kubu-kubu agama tertentu. Itu lah tujuan mereka.”

sumber | arzon

Related posts

Leave a Comment